Internat Ośrodka Szkolno Wychowawczego dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu zajmuje dwa połączone ze sobą budynki. W jednym z nich mieszkają dziewczęta, w drugim chłopcy. W internacie przebywają uczniowie mieszkający w miejscowościach odległych od Raciborza oraz wychowankowie mający trudną sytuację rodzinną. Internat zapewnia całodobową i całotygodniową opiekę pedagogiczną. Obecnie w internacie mieszka 84 dziewcząt i 78 chłopców tworzących XI grup żeńskich i VIII grup męskich. Grupy liczą od 6 - 10 wychowanków.
Pobyt w internacie jest bezpłatny, natomiast odpłatność pobierana jest za wyżywienie. Z posiłków całodziennych korzysta młodzież mieszkająca w internacie,
a z obiadów mogą korzystać uczniowie dojeżdżający i dochodzący. Stołówka mieści się w budynku głównym szkoły (ok. 50 m od internatu).
Punkt Konsultacyjny dla Dzieci z Wadą Słuchu we Wczesnym Okresie Rozwoju
15 października 2002 roku rozpoczął swą działalność Punkt Konsultacyjny dla Dzieci z Wadą Słuchu
we wczesnym Okresie Rozwoju, w którym do dziś na zasadzie wolontariatu pracują: surdopedagog, trzej surdologopedzi i psychoterapeuta, zatrudnieni na stałe w Ośrodku Szkolno - Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu.
W 1999 roku zaczęli się zgłaszać do ośrodka rodzice małych dzieci, u których wykryto niedosłuch. Zdesperowani, szukali fachowej pomocy, lub choćby porady, gdzie mają się zwrócić ze swoim problemem. To były dla nas trudne chwile, bo jako placówka szkolna nie mogliśmy objąć opieką dzieci poniżej 6 roku życia. Postanowiliśmy nie zostawiać problemu samemu sobie, ale zainteresować się dziećmi z terenu powiatu raciborskiego. Kilku entuzjastów pomysłu zawiązało grupę inicjatywną
i przedstawiło na posiedzeniu Rady Pedagogicznej wniosek o utworzenie przy Ośrodku punktu przyjmującego małe dzieci z wadą słuchu.
Dzieci oraz ich rodzice byli od razu obejmowani pracą surdopedagogiczną, logopedyczną, a sami rodzice- terapeutyczną. Indywidualne zajęcia prowadziliśmy regularnie, przynajmniej raz w tygodniu. Była to intensywna praca surdopedagogiczna oraz surdologopedyczna zmierzająca do:
-
zmniejszenia opóźnień rozwojowych, wynikających z zaburzonej pracy zmysłu słuchu
- usprawnienia utraconego zmysłu
- kompensacji braków wynikających z uszkodzenia słuchu
- umożliwienia rodzinie przystosowania się do specyficznej sytuacji, kiedy to trzeba zaakceptować niepełnosprawność dziecka.
Raz na miesiąc odbywały się spotkania wspólne rodziców, dzieci oraz nauczycieli pracujących w punkcie. Były to spotkania przebiegające w rodzinnej atmosferze, na których matki i ojcowie otwierali się i spontanicznie wymieniali spostrzeżeniami na temat swoich dzieci. Rodzice mieli także okazję do uczestniczenia w zajęciach z psychoterapeutą w ramach grupy wsparcia. W tym czasie pracownicy punktu prowadzili zajęcia zespołowe z całą grupą dzieci.
Nie przyznano funduszy na naszą działalność, a my nie chcieliśmy zostawiać naszych dzieci i ich rodziców bez pomocy i perspektyw. Przez ten czas zdążyliśmy wypracować własne metody pracy z małym dzieckiem niesłyszącym, nabrać doświadczeń i zobaczyć, jakie wspaniałe efekty przynosi wczesna rehabilitacja.
Nadal docierają do nas informacje o małych dzieciach z uszkodzonym słuchem, a my stajemy się coraz bardziej znani w środowisku lokalnym. Zamierzamy kontynuować naszą pracę w przyszłych latach i osiągać coraz większe sukcesy.
Więcej informacji na naszej stronie internetowej